A fékjavítás rejtelmei

A fékjavítás hátterében a fékrendszer működése

Beszéljünk kicsit a fékrendszerről általánosan, hiszen a fékjavítás alapvetően olyankor válik szükségessé, ha a rendszer valamelyik eleme nem megfelelően működik. A fék lényege, hogy a mozgó járművet lassítani, megállítani, alkalmasint álló helyzetét rögzíteni legyen képes. Legfőbb alkatrészei a fékdob és fékpofa, féktárcsa és fékbetét, féknyereg, főfékhenger, fékcsövek, fékmunkahenger, fékerőszabályozó, illetve a fékrásegítő, azaz fékszervó. Ezek együttes működése teszi lehetővé, hogy kellően keményen fogjon a fékpedál. A működés alapelve, hogy a mozgási energiát súrlódás útján hőenergiává alakítsuk. Ennek megfelelően a hő termelődés természetes velejárója a fékrendszer működésének, mégis egyben a legnagyobb ellensége is. A rendszeres fékjavítás éppen ezért nem jelent különösebb rendellenességet, a fékrendszer a jármű alkatrészei közül a legnagyobb terhelést viselő rész. Ezen belül is vannak bizonyos alkatrészek, amik kopás révén gyakoribb cserére szorulnak, mint a többi. Ezek a fékdobok és tárcsák, illetve fékbetétel és pofák. Fontos emlékezni, hogy a tárcsa, illetve a dob cseréje szükségessé teszi a betét és pofa cseréjét is, ám ez fordítva már nem igaz, ilyenkor elég, ha a szerviz hozzáigazítja az új alkatrészt a meglévőhöz.

fékjavítás-háttér2

Fékjavítás a biztonságért

Azt talán nem kell ecsetelni, hogy a fékrendszer a biztonságos vezetés alapja. Amennyiben meghibásodott, nem fog eléggé, haladéktalanul hívjunk szerelőt és álljunk ki a forgalomból. Ha kisebb a meghibásodás, elfogadható, ha egyenesen egy szerviz felé vesszük az irányt, de ilyenkor is alapelvárás, hogy a fékjavítás, amint lehet, megtörténjen. Alapvetően nem mindig ilyen drámai a helyzet és elég ritka, hogy a fékrendszer hirtelen szűnne meg teljességgel működni. Sokkal gyakoribb a fokozatos kopás, amit alkalmunk van előrelátni, illetve folyamatában észlelni. A fékjavítás azonban ilyenkor is sürgős, hiszen az autópálya nagy sebessége mellett tökéletesen működő fékekkel is van olyan hosszú a fékút, hogy kockázatos legyen, hát még a megkopott, elhasználódott fékekkel. Természetesen, ha hirtelen nagy erő hat a kocsinkra, előfordulhat a fokozatos és elvárt kopáson felüli meghibásodás, ez általában koccanások, kisebb balesetek alkalmával alakulhat ki. Ilyenkor is érdemes azonnal a szervizbe menni, természetesen már csak a kárfelmérés végett. Emellett a fékrendszer összetettsége is megköveteli, hogy a fékjavítás ne halogatott teendőnk legyen. A fék akkor fog, ha a rendszer összes alkatrésze megfelelően működik, így elég, ha csak egyetlen egy hibás ahhoz, hogy kockázatos legyen a vezetés.

A fékjavítás időszerű, ha..

A féktárcsa csere vezetési stílustól és igénybevételtől függően negyven-hatezer kilométerenként esedékes az első kerekeknél, illetve ötven, nyolcvanezer kilométerenként a hátsóknál. A fékbetétek általában fele, sőt, olykor harmad ilyen gyorsan elhasználódnak. A fékek karbantartása tehát tíz-húszezer kilométerenként válhat szükségessé, de ez rengeteg tényezőtől függ. Fékjavítás Budapest napi közlekedésében valószínűleg hamar esedékes. Alapvetően a fék meghibásodás lényege a megelőzés, ha úgymond már „észleltük” a problémát, késő. A fékjavítás éppen ezért ideális esetben akkor aktuális, amikor a rendszeres szervizellenőrzéskor annak szükségességét megállapítják. Emellett azért megemlíthetünk pár árulkodó jelet, amit, ha tapasztalunk, irány a szerviz!

  • a megszokottnál nagyobb a fékpedálút, hosszabb a fékút
  • morgó hang, ha nagy sebességről fékezünk
  • fékezéskor a kocsi félrehúz, ráz a kormány, vagy fémes hangot hall
  • a gumi intenzívebben kopik az átlagosnál
  • a fékpedál puha, nyúlós, netán ellenkezőleg, lüktet és pulzál

Pont a rendszer összetettsége folytán azonban ez kifejezetten nem az a része az autónknak, amit magunk is megbuherálhatunk. A fékjavítás otthon költséghatékonynak hathat – bár az alkatrész árát így se úszhatjuk meg – de a kellő szakmai tapasztalat hiánya sokszorosan tudja megbosszulni magát. Ha másképp nem, hát egy fékbetét cserénél, ha nem igazítjuk a kopáshoz az új alkatrészt, sokat csökkenhet annak az élettartama, ami pont, hogy hosszútávon költség növekedéssel jár. De ez csak egy szerencsésebb példa. A fékjavítás árak nem rúgnak olyan magasra, hogy érdemes legyen a saját, utasaink, és a közlekedésben résztvevők biztonságával játszani.

fékjavítás-Budapest2-háttér3

Fékjavítás elkerülhetetlen, de kitolható

Természetesen nincs olyan recept, ami alapján alkalmanként ne volna szükséges a fékjavítás. Viszont van pár trükk, amivel növelhetjük az egyes alkatrészek élettartamát, de legalábbis tisztában lehetünk vele, hogy most olyat teszünk, amitől jobban kopik. Ilyen a nagy rakománnyal való közlekedés, hiszen a súlyt fékezni nagyobb erőhatást igényel. Ugyanez vonatkozik a sportos, nagy fékezésekre, ez a vezetési stílus nem kedvez a fékrendszer élettartamának. A fékjavítás gyakrabban szükséges a hosszú egyenletes fékezésekkel lassító sofőröknél. Próbáljunk inkább motorfékkel lassulni és szakaszosabban használni a féket, hogy a rendszer hűlhessen némileg két igénybevétel között. Összességében pedig vigyük rendszeresen szervizbe a kocsit, hogy ne a legkellemetlenebb pillanatokban váljon szükségessé egy SOS ellenőrzés.

Köszi ha megosztodShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin